از جایگاه شغل نوپدید مدیر ارشد دیجیتال (CDO) تا مسابقه طناب کشی بین CIO و CMO ها
مدیر ارشد دیجیتال یا همان Chief Digital Officer که معاونت دیجیتال هم نام گذاری شده است، امروزه سر زبان ها است. اما با طرح چند سوال قصد دارم، تا این عنوان شغلی و جایگاه درست آن را در سازمان ها و شرکت هایی که قصد انجام پروژه های تحول دیجیتال دارند، را توضیح دهم. از این رو، در ابتدا چندین سوال کلیدی مطرح می شود که به شرح زیر می باشند:
- آیا این عنوان شغلی لازم است ؟
- آیا مدیر ارشد دیجیتال، تعیین کننده و هدایت گر برنامه های تحول دیجیتال سازمان ها است؟
- آیا ادغام مشاغل قبلی نظیر مدیر ارشد اطلاعات ، مدیر بازاریابی ، مدیر فناوری ، مدیر نوآوری ، مدیر استراتژی ، مدیر داده و حتی مدیر عامل با این عنوان شغلی، عملی منطقی است؟
- و سوال آخر اینکه، آیا وظیفه توسعه قابلیت های دیجیتالی که در راستای وظایف عنوان شغل نوپدید دیگری که اخیرا در برخی سازمان ها با عنوان "مدیر ارشد فناوری بازاریابی" ایجاد شده است؛ نیست؟ چرا که اساسا وظیفه آن عنوان شغلی، بهبود فرایندها و فعالیت های سمت مشتری است.