فناوری نسل پنجم مخابراتی شاه کلید تحول دیجیتال در لبه هوشمند زندگی

بایگانی نوشته‌ها

از جایگاه شغل نوپدید مدیر ارشد دیجیتال (CDO) تا مسابقه طناب کشی بین CIO و CMO ها

از جایگاه شغل نوپدید مدیر ارشد دیجیتال (CDO) تا مسابقه طناب کشی بین CIO و CMO ها

مدیر ارشد دیجیتال یا همان Chief Digital Officer که معاونت دیجیتال هم نام گذاری شده است، امروزه سر زبان ها است. اما با طرح چند سوال قصد دارم، تا این عنوان شغلی و جایگاه درست آن را در سازمان ها و شرکت هایی که قصد انجام پروژه های تحول دیجیتال دارند، را توضیح دهم. از این رو، در ابتدا چندین سوال کلیدی مطرح می شود که به شرح زیر می باشند:
  • آیا این عنوان شغلی لازم است ؟ 
  • آیا مدیر ارشد دیجیتال، تعیین کننده و هدایت گر برنامه های تحول دیجیتال سازمان ها است؟ 
  • آیا ادغام مشاغل قبلی نظیر مدیر ارشد اطلاعات ، مدیر بازاریابی ، مدیر فناوری ، مدیر نوآوری ، مدیر استراتژی ، مدیر داده و حتی مدیر عامل با این عنوان شغلی، عملی منطقی است؟ 
  • و سوال آخر اینکه، آیا وظیفه توسعه قابلیت های دیجیتالی که در راستای وظایف عنوان شغل نوپدید دیگری که اخیرا در برخی سازمان ها با عنوان "مدیر ارشد فناوری بازاریابی"  ایجاد شده است؛ نیست؟ چرا که اساسا وظیفه آن عنوان شغلی، بهبود فرایندها و فعالیت های  سمت مشتری است.
تحول دیجیتال بدون ساختار حکمرانی دیجیتال بی معنی است

تحول دیجیتال بدون ساختار حکمرانی دیجیتال بی معنی است

فرض بر این است که به طور طبیعی و به مرور زمان، سازمان ها در زمينه حکمرانی سازمانی تخصص لازم را پیدا کرده و حتی خبره می شوند. با وجود فرض خبرگی، ممکن است، حتی سازمان های خبره هم در مسیر مهاجرت به قصد اعمال تحول دیجیتال ، نقاط کوری را داشته باشند.حسب تجربه شخصی در حوزه خدمات خدمات و محصولات دیجیتال، این نکته را اعلام می دارم که یکی از دلایل ایجاد این نقاط کور که مسیر تحول دیجیتال را شفاف  و میسر نمی سازد، مربوط به عدم شکل گیری ساختار حکمرانی دیجیتال است که باعث بسیاری از مشکلات در ادامه مسیر تحول دیجیتال می شود. به بیان دیگر بر این باورم که عدم ایجاد ساختار حکمرانی دیجیتال در سازمان سبب ایجاد مشکلات دیگری در مسیر مهاجرت تحول دیجیتال می شود مشکلاتی که سازمان ها تا قبل از آن بعضا با این مشکلات به این صورت مواجه نشده بودند مواردی چون: عدم پاسخگویی تیم ها در مسیر ایجاد تحول دیجیتال ، عدم وضوح نقش ها و مسئولیت ها ، عدم توانایی در تصمیم گیری مناسب و قاطع در برابر تغییر و حتی عدم اطمینان به اتفاقات و رخدادهایی که در سازمان در شرف ایجاد و اعمال است.
نسل پنجم شبکه های مخابراتی، کاتالیزور ایجاد نوآوری و تغییر ماموریت دولت ها

نسل پنجم شبکه های مخابراتی، کاتالیزور ایجاد نوآوری و تغییر ماموریت دولت ها

نسل پنجم شبکه های مخابراتی بی سیم یا همان 5G، این توانایی را دارد که نحوه انجام بسیاری از ماموریت های  آتی دولت را تغییر دهد. درک درست از فناوری 5G، به مقامات دولتی کمک می کند تا دولت ها و حاکمیت ها پس از این توانسته در اموری چون خط مشی گذاری ها و تصمیم گیری های مهم و آتی خود، بتوانند به یکی از خاستگاه های مدیریت دولتی، که ایجاد نوآوری در زیرساخت ها و تصمیم گیری های دولتی با هدف ساخت مطلوب آینده جوامع است، نزدیک تر شوند.دنیای آتی، دنیای پیچیده و مرموزی است، دنیایی که خواسته کارمندان و کارگران دیگر کاغذ ، کازیه ، قلم و سایر ملزومات اداری نیست، آنها متناسب با رشد فناوری، قطعا مطالبات بیشتری از دستگاه ها و سازمان های بالادستی خود خواهند داشت. به عنوان مثال، یک کارمند سازمان آب یا گاز را در نظر بگیرید که به دنبال شناسایی محل دقیق نشتی است. او با استفاده از عینک های مجهز شده به فناوری های AR/VR قادر خواهد بود، تا درک درستی از محل قرار گیری دقیق لوله ها داشته باشد
مهدی عرب زاده یکتا
مشاوره ارشد حوزه تحول دیجیتال صنعتی و توسعه دهنده کسب و کار
اطلاعات بیش‌تر
دسته‌بندی
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...

اطلاعات تماس

contact@dpag.ir