مقدمه :

امروزه دستیاران مجازی بسیاری مانند سیری ، الکسا ، کورتانا ، واتسون و دیگر دستیارهای مجازی برای کمک به انجام تقریبا هر کاری از رستوران یابی گرفته تا ارسال ایمیل یا برنامه ریزی جلسات و امثال این کارها متولد و استخدام شده اند آنها فرزند فن آوری های AR واقعیت افزوده، VR واقعیت مجازی و هوش مصنوعی AI هستند از این رو به این دسته از خدمات بعضا Mixed Reality یا MR هم گفته می شود. هر چند که بیشتر این خدمات مبتنی بر عمل و عکس العمل های صوتی هستند ولی به زودی شاهد به کارگیری تعداد وسیعی از این دستیاران در مدل های ترکیبی صوتی و تصویری خواهیم بود.

در این دست نوشته کوتاه قصد دارم صرفا ذهن ها را قلقک داده تا با برخی از کاربردهای دستیاران هوشمند آشنا شویم تا فهم آینده محتمل یا ترسناک و شاید هم آینده محتمل ترسناک واقعی تر شود.

برخی از کاربردهای دستیاران هوشمند در آینده نزدیک

1. My Agent " لطفا با دستیارم صحبت کنید ایشان پیگیر تمام کارهای بنده هستند "

تقابل خدمات واقعیت افزوده AR با انواع دستگاه های پوشیدنی Smart Wearable Devices نظیر عینک های هوشمند یا همان عینک های متا Meta Glasses

لطفا بدون عینک هوشمند بیرون نروید ، ورود بدون عینک هوشمند ممنوع است ، بدون داشتن عینک هوشمند هیچ گونه خدماتی ارائه نمی شود ، از پذیرش مراجعین بدون داشتن عینک هوشمند معذوریم .... اینها برچسب هایی است که به زودی با آنها روبرو می شوید جایی که مجبور به خرید یک عینک هوشمند می شوید و وقتی بیرون می روید بالای سر هر آدم ، خودرو و فروشگاه یک لیبل یا برچسب یا افراد و دستیاران مجازی را می بینید ( اشاره به فن آوری Data-Labeling از هوش مصنوعی ) و کافی است که هر کدام از آنها را مخاطب خود قرار داده تا به کوهی از اطلاعاتی که آن فرد به اشتراک گذاشته دسترسی پیدا کنیم لیبیل هایی چون:

  • من بیکارم جویای کارم و تخصصم ....
  • من مجردم ، به دنبال همسر ایده آلی با این مشخصات ...
  • من دکتر فلانی هستم با تخصص ....
  • فروشگاه ما امروز حراج گذاشته این فرصت را راحت از دست ندهید ....
  • ....

اینجا است که اولین نشانه های تغییر سبک زندگی نمایان می شود فضا و زمانی که دیگر انسان ها تمایل به صحبت کردن ندارند و با استخدام یک دستیار مجازی برخط تحت شبکه ، تمامی امور شخصی و حرفه ای خود را انجام خواهند داد. مثلا به جایی که خود به فروشگاه برود از Agent خود می خواهد این کار را در دنیای مجازی برایشان انجام دهد و تعاملات را دنبال کند و فقط مجوزهایی نهایی را از صاحب خود بگیرد.


2. خرید از فروشگاه های هولوگرافی ( یک فروشگاه خودران با دستیاران مجازی هوشمند )

دیگر رویا نیست و لازم نیست در فیلم ها و مجلات علمی تخیلی به دنبال آن باشید امروز Wheelys Moby-Mart آن را از رویا به واقعیت البته از نوع مجازی آن تبدیل کرده است. در همین راستا کمپانی معروف آمازون هم از خدمات خود در سرویس Amazon Go رونمایی کرده است به نظر می رسد تمامی مفهوم تجارت الکترونیک در آینده نزدیکی به این سمت خواهد رفت زیرا هم ارزان قیمت است و هم خطرات و ریسک های تجاری کمتری را دارد و از همه مهمتر در دنیای ترسناک امروز با وجود بحران هایی چون کوید 19 تحقق آن دور از ذهن نیست.

 3. نسل جدید تبلیغات متحرک هوشمند

شاید نمونه ملموس و امروزی آن خدمت شرکت اپل ، Animoji باشد که می تواند پیام های متحرک سفارشی سازی شده را تولید و ارسال نماید.درست است که امرزو صرفا جنبه تفریحی و سرگرمی دارد ولی در آینده جنبه های مختلف تجاری دیگری از آن رونمایی می شود. Animoji برای این کار از صدای شما استفاده می کند و آن را به تصویر می کشد، در حقیقت خروجی بخشی از واقعیت فعلی شما را منعکس می کنند ( بیانی از حال و هوای شما )

حال تصور کنید در دنیای تبلیغات نسل آتی که ترکیبی از AI و AR خواهد بود چقدر هوشمندانه می توان کمپین های تبلیغاتی را برای مشتریان ، آن هم حسب شرایط روحی روانی آنها تولید و ارسال نمود اساسا گفته ها و شنیده های طرفین به صورت کاملا گرافیکی رندر و ارسال شود.

برای یک مشتری ناراضی یک ایموجی سفارشی طراحی می کنیم تا در تعامل با مشتری بتواند بهترین فیدبک را ایجاد کند از جنبه های فان و خوشحال کننده قضیه گرفته تا توجه به ابعاد روانشاختی و مخاطب شناسی در تبلیغات برخط نسل جدید....

4. انجام تقریبا هر کاری ....

فقط کافی است یک عدد عینک متا خریداری کرده و مابقی کار را به ارائه دهندگان خدمات هوش مصنوعی AI + واقعیت افزوده AR و هولوگراف سازها بدهید. در این ترکیب کار تمام است برای فهم این دجال زمانه چند مثال بزنیم

امروز هوس یک عدد پیتزای ایتالیایی اصیل کرده اید خوب کافی است:

  •  عینک متا را به چشم بزنید 
  • ارائه دهنده خدمت را فرا بخوانید 
  • فیلترهای خود را اعمال کنید مثلا بر حسب قیمت یا کیفیت یا رنک و امتیاز و ....
  • منو را جلوی خود باز کنید از منوی پیتزا شروع به اعمال سلیقه کنید مثلا روی نان به جای سس گوجه فرنگی سس پستو بریزید و به همین شیوه سفارش خود را تنظیم و ارسال کنید و منتظر باشید تا محصول واقعی به خانه شما برسد یا در میز به شما تحویل داده شود

امروز می خواهید ادیت یک فیلم را انجام دهید خوب کافی است:

  • عینک متا را به چشم بزنید 
  • ارائه دهنده خدمت را فرا بخوانید مثلا ادوبی را فرا بخوانید
  • و با دست خود عکس ها را تکه تکه یا بهم وصل و مونتاژ کنید ....


جمع بندی :

آینده از آن چه که فکر می کنید به شما نزدیک تر است شاید هم تا هم الان رخ داده است و ما بی خبر باشیم یکی از رازآلود ترین این پروژه ها پروژه Soli Google است در این پروژه، که یکی از پروژه‌های پیشرفته‌ و محرمانه این شرکت است قرار است نحوه‌ی تعامل کاربران با تمامی دستگاه‌های هوشمند نظیر گوشی ، تبلت و ساعت های هوشمند متحول شود در ساده ترین کاربرد سولی لمس کردن را حذف می کند  و رادار سولی حرکات دست های شما را متوجه می شود و بر اساس رفتار و ژست دست شما دستورهای شما را عملیاتی می کند و یا محصول جدید شرکت IKEA که قبلا در خصوص آن توضیح داده ام حرف از خدمتی جدید تحت عنوان " آشپزخانه ایده آل من " می زند در این خدمت شما می توانید به صورت سلیقه ای یا به کمک موتور پیشنهاد دهنده هوش مصنوعی این خدمت ، از پیشنهادهای خلاقانه جهت دکوراسیون و خرید تجهیزات و وسایل آشپزخانه نهایت راهنمایی را دریافت و خرید خود را بر آن اساس انجام دهید.

 همچنین در آینده دیگر لازم نیست برای کارگران کلاس های آموزشی با هزینه های گران برگزار کنیم شرکت هایی که تورهای مجازی آموزش های سفارشی سازی شده کارخانجات را به عهده گرفته اند شما را به یک آزمایشگاه واقعی با واقعیت افزوده هدایت خواهند کرد و یا بوئینگ با طراحی عینک هوشمند Skylight مدعی شده که خلبان ها به واسطه این عینک می توانند غیر از بهره برداری از انواع خدمات هوشمند پایلوت ، زمان فهم خطاهای انسانی خود را 25% زودتر فهمیده و شاید تحولی برای به صفر رسیدن خطاهای انسانی در طول پرواز شود و همچنین بزرگترین شرکت های تولید کننده محتوی تلوزیونی مثل National Geographic که در حال تولید و مهاجرت به سمت ایجاد محتوهای هوشمند و نسل جدید برای مشتریان خود هستند و همچنین ترسیم زیبایی که شرکت مایکروسافت با ارائه خدمت HOLOLens  از یک تجسم سه بعدی برای ما بوجود آورده است.

تمامی این موارد و بسیار و بسیار مثال های دیگر ، گویای این مطلب است که سرعت تغییرات بسیار بالا رفته فراتر از آن چه که فکر می کنیم قطعا دنیای امروز با دنیای 5 سال آینده قابل مقایسه نیست شرکت ها و سازمان هایی که درک درست و دقیق از آینده داشته باشند می توانند به سرعت جایگاه آتی خود را از امروز ترسیم کنند جایگاهی که در آن :

  • یک راهبرد خلاق  و خوب فکر شده لازم است.
  • استفاده از بهترین کاربردهای فناورانه یک ضرورت است.
  • سناریوپردازی و قصه سرایی یک اصل در کسب و کارها محسوب می شود.
  • بهره برداری از اطلاعات ارگونومیک هوشمند بی شک بر کاهشِ آسیب‌های شغلی و هزینه‌های خدمات درمانی و همچنین بهره‌وری و کیفیت محصول یا خدمات شما تاثیر می گذارد.
  • طراحی بصری قانع کننده و شبیه سازی شده از رویای شما و القای آن به جامعه هدف کار روتین شما شده است.

تمامی موارد اشاره شده به عنوان راهبردهای هوشمندانه فن آوری محور و فوق العاده قدرتمند مورد استفاده قرار خواهند گرفت و ما را قادر به ایجاد همدلی و برقراری ارتباط دو چندان با مخاطبان می کند فراتر از آنچه که تلویزیون ، رایانه ها یا اینترنت به ما هدیه دادند.

لذا دنیای آینده متحمل است اما خطرناک و ترسناک بودن آن را افرادی تجربه خواهند کرد که بتواند تجارب واقعی را بازگو کنند ما صرفا در حد یک تصویر خوشایند ، آنها را در ذهن ها تجسم می کنیم و شاید در بهترین حالت خط مشی گذاران دیجیتالی باشیم که بخشی از ترسیم آینده دیجیتال را درست یا نادرست به دست بگیریم.