مقدمه :
علیرغم سابقه چند هزار ساله در تولید مبل و تخت خواب در ایران و همچنین شروع جدی تولید تجاری آن به سبک اروپائیان هم زمان با دولت عثمانی در زمان صفویان ، این صنعت مبلمان ترکیه است که طی دو دهه گذشته با هدف رشد اقتصادی سریع موفق به کسب سهم بازار خاورمیانه خصوصا کشورهای عربی شده است و حتی در بازار کشور همسایه و رقیب خود ایران هم ، جایگاه بزرگی را به خود اختصاص داده است. در خصوص این که دولت ترکیه چگونه با محرک اقتصادی ویژه ، نظیر کاهش مالیات بر ارزش افزوده انگیزه صادرات را بین تولید کنندگان زیاد کرده است ، بحث زیاد است. اما نکته مهم این است که در حال حاضر این کشور قویترین کاندید مبلمان در بین مردمان کشورهای عربی است و در ادامه این مسیر راهبردی ، با هدف حفظ و افزایش روابط اقتصادی خود و کشورهای عربی در حال برنامه ریزی به روی یک طرح تحول دیجیتال ویژه برای این صنعت می باشد
صنعت مبلمان ما به منظور بازپس گیری سهم از دست رفته خود نیازمند تغییرات وسیعی در کل زنجیره تولید می باشد مخصوصا در انتهای زنجیره ، جایی که محصولات و خدمات بایستی به مرحله تجاری سازی وارد شوند. در این دست نوشته قصد دارم بخشی از آن فرصت های پیش رو را بازگو کنم.
تحول دیجیتال در صنعت مبلمان چیست؟
برای مدت طولانی ، دیجیتالی شدن مسئله اصلی صنعت در تجارت مبلمان نبود ، اما این مسئله در این سال ها به شدت مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است و دلیل اصلی آن هم ناشی از تغییر رفتار مشتریان بوده است سلیقه های که به دلیل سبک زندگی دیجیتال به طور خودکار عوض شده است. مردم امروزه نه تنها از اینترنت به عنوان منبع مناسب برای جمع آوری و مقایسه اطلاعات استفاده می کنند بلکه به طور فزاینده ای خریدهای خود را هم از طریق فروشگاه اینترنتی انجام می دهند. بنابراین یک راهبرد جامع دیجیتالی ، مدل های نوین تجاری و کانال های بازاریابی مدرن است که به حفظ بقای صنعت مبلمان کمک خواهد کرد.
بنابر گزارش اتحادیه اروپا ، حدود هفت درصد از کل گردش مالی صنعت مبلمان در اتریش و آلمان اینترنتی شده است و این روند هم شیب صعودی شدید گرفته است. به گفته کارشناسان این حوزه ، تجارت اینترنتی محصولات و خدمات مبلمان از تجارت فروشگاه های سنتی مبلمان و نمایشگاهی پیشی خواهد گرفت و این تخمین در اروپا بین 5 تا 10 سال آینده رخ خواهد داد.
به عنوان مثال ، موسسه تحقیقات خرده فروشی ECC در مقاله ای تحت عنوان "دیجیتالی شدن صنعت مبلمان و تغییرات انقلابی تا سال 2020 "پیش بینی کرده است که تقریبا یک سوم از 30،000 نمایشگاه مبلمان آلمان تا انتهای سال 2020 بسته می شود یا بخش زیادی از تجارت آنها به کسب و کارهای اینترنتی منتقل می شود. براساس این مقاله ، فروشندگان مبلمان با اتخاد راهبرد جامع دیجیتال ، سعی در نزدیک سازی خواسته ها و نیازهای مصرف کنندگان با محصولات تولیدی خود را دارند. از این رو آنها در تلاش هستند که از بهترین مدل های تجاری ترکیبی از نمایشگاه های مبلمان سنتی و همچنین نمایشگاه های دیجیتالی برای مشتریان خود استفاده نمایند.
یکی از بزرگترین چالش های موجود در صنعت مبلمان ، محصولات و خدمات دیجیتالی ای است که به لطف پیشرفت در صنعت گوشی سازی ، توسعه شبکه های مخابراتی و پهن باند ، فن آوری های هوش مصنوعی و به کار گیری آنها در واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR به وجود آمده است و سبب شده که بیشتر مردم برای خرید و انتخاب مبلمان یا اثاثیه مطلوب و مناسب طرح و فضای آپارتمان خودشان را از روی تلفن های هوشمند یا تبلت ها پیگیری کنند تا قبل از اقدام به خرید نهایی طرح ها و مدل های خود را ابتدا انتخاب و سپس و در گام آخر تصمیم گیری خرید برای مراجعه حضوری برنامه ریزی کنند.
نقش واقعیت افزوده AR در صنعت مبلمان چیست؟
یکی از آن فن آوری های نوظهوری که سبک حکمرانی این صنعت را به شدت تغییر داده است واقعیت افزوده AR می باشد که از آن به عنوان فن آوری تغییر دهنده بازی تجارت صنعت مبلمان در آینده نزدیک برای فروشندگان مبلمان یاد می شود. توسعه دهندگان خدمات و محصولات مبتنی بر این فن آوری معتقدند که در نقشه سفر مشتری یا همان Customer Journey Map و در تمامی مراحل شناسایی ، ارزیابی و تصمیم به خرید ، قطعا مکملی به نام واقعیت افزوده انتخاب مشتری را به تصمیم گیری خرید بسیار و بسیار نزدیک خواهد کرد.
به واسطه بهره گیری از این فن آوری مشتری پس از این می تواند به راحتی برنامه کاربردی مرتبط با مبلمان خانگی یا صنعتی را به روی تلفن هوشمند یا تبلت خود نصب کرده و تنها با باز کردن دوربین در محیطی که مبلمان قرار است در آنجا قرار گیرد تجسم درستی از طرح و مدل مطلوب و همچنین رنگ بندی مناسب را داشته باشد. در واقع مشتری به واسطه این اقدام می تواند هرگونه اشیاء مجازی دیگری را همانند میز ، صندلی یا قفسه های تزینتی ، کتابخانه و هر شی دیگری را هم در فضای خود جای گذاری کند. این اقدام فوری به او کمک می کند تا طرح نهایی را به سرعت و با اطمینان بالا انتخاب نماید و اینجا است که دیگر دلیلی برای مراجعه حضوری به یک نمایشگاه وجود نخواهد داشت یا مراجعات دراز مدت بسیار کم رنگ خواهد شد.
نمونه پروژه های تحول دیجیتال پیاده سازی شده در صنعت مبلمان:
در این میان شرکت IKEA به عنوان اولین شرکت پیشرو در این صنعت ، چند سال پیش شروع به آزمایش برنامه های واقعیت افزوده به روی بخشی از محصولات خود کرد و در سپتامبر سال گذشته از برنامه کاربردی جدید خود با نام "Ikea Place" رونمایی کرد IKEA هم چنین اعلام کرده است که برنامه کاربردی با دقت 98 درصدی امکان قرارگیری مبلمان را در فضای خانه یا اداره شما به شیوه ای جذاب و بسیار بسیار نزدیک با واقعیت را برای مشتریان خود فراهم کرده است.
از دیگر امکانات این برنامه کاربردی این است که کاربر می تواند از مبلمان مجازی قرار گرفته شده در خانه یا اداره خود عکس بگیرد و آن را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد. به گفته مایکل والدسگارد ، رئیس دپارتمان تحول دیجیتال شرکت IKEA ، این اپلیکیشن نقش اصلی و تصمیم ساز در معرفی تمامی محصولات آینده این شرکت را خواهد داشت و به زودی این قابلیت برای تمامی محصولات IKEA در فرمت های دو و سه بعدی فراهم می شود.
امروزه مفهوم Click & Collect یا معادل فارسی آن کلیک کن- خرید کن در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی مرسوم شده است اما برای عملیاتی سازی آن بایستی این قابلیت را تا حدی به سلیقه و علاقه مشتری نزدیک کرد. در سبک های جدید فروشگاه های اینترنتی دو نوع مدل فروش مرسوم شده است که عبارت هستند از:
- Buy Online Purchase in Home با مخفف BOPH معادل فارسی اینکه از خانه ببین و خرید کن و آنلاین هم پرداخت کن
- Buy Online Purchase in Store با مخفف BOPS معادل فارسی اینکه از فروشگاه خرید کن ولی همچنان آنلاین پرداخت کن
بخش اول هر دو مدل منظور Buy Online که مرتبط به خدمات بانکی است که در دنیای امروز جا افتاده است و عملا خرید غیر آنلاینی معنی ندارد لذا این موضوع آن قدر شفاف است که نیاز به توضیح بیشتر ندارد اما بخش دوم تفاوت در انتخاب خرید از منزل یا فروشگاه یا نمایشگاه است. امروزه ارائه دهندگان خدمات مجازی برای تجسم یک فروشگاه مجازی هم اقدام نموده اند آنها دقیقا نمایشگاه های مجازی با قابلیت VR واقعیت مجازی را ایجاد کرده اند تا پس از این مشتریان برای بازدید یک مبلمان دیگر ضرورتی به حضور و مراجعه به بازار مثلا بازار مبل یافت آباد را نداشته باشند یا حداقل ابزاری باشد برای سخت پسندان تا بتوانند با چرخی در فروشگاه مجازی از داشته های نمایشگاه ، تنوع رنگ ها و مدل ها مطلع شوند و در صورت ضرورت به حضور در نمایشگاه نسبت به آن تصمیم بگیرند. قابلیت فروشگاه مجازی از مدل خرید اینترنتی BOPS تکمیل کننده اقدام Click & Collect می باشد.
در همین زمینه یک فروشنده مبلمان آلمانی با نام MACO Möbel که یکی از پیشگامان تولید محیط های زندگی مجازی است. موقق به ایجاد اولین نمایشگاه تخصصی مبلمان البته از نوع مجازی آن شده است این شرکت به واسطه این نمایشگاه مجازی علاوه بر معارفه استثنایی محصولات خود ، خدمات مشاوره تخصصی را هم کنار آن قرار داده است تا رکن بازاریاب و فروشنده در تونل خرید مشتری و چاشنی های های خرید از دست نرود.
شکل زیر نمایشگاه مجازی مبلمان شرکت آلمانی MACO Möbel می باشد.
جمع بندی:
با توجه به مباحث و مسیری که از آینده صنعت ذکر شد که تنها بخشی از تغییر و تحولات پیش روی صنعت مبلمان است برگشت بزنیم به مقدمه و مسیر راهبردی که کشور ترکیه برای بازار آتی و فناورانه صنعت مبلمان خود در کشورهای عربی ترسیم کرده است جا دارد که مشاورین محترم این حوزه ، ضمن ارائه مشاوره های تخصصی جهت مهاجرت از کسب و کار سنتی به کسب و کارهای دیجیتال ، مسیر همسان سازی خدمات دیجیتال را برای تولید کنندگان را فراهم نمایند تا در این بازار رقابتی که علاوه بر طرح و قیمت ، کانال های نوین ارائه خدمات و محصولات حرف تعیین کننده را می زنند زمینه تحقق تحول دیجیتال در صنعت ایجاد شود و به امید خدا صنعت مبلمان کشور بتواند با یک سرمایه گذاری درست و بازنگری در طرح ها و مدل ها و همچنین استفاده از ابزارهایی چون هوش مصنوعی و کلان داده ها جهت شناخت دقیق نیازمندی ها و سلایق مشتریان ، در آینده ای نزدیک عنوان از دست رفته منطقه ای خود را از رقیب ترکیه ای خود باز پس بگیرد.
در صورت تمایل به ارائه مشاوره تخصصی در این حوزه شامل :
- طرح تحول دیجیتال در صنعت مبلمان.
- تجاری سازی فن آوری های نوظهور.
- معرفی و توسعه کانال های جدید فروش.
- طرح فنی و RFP.
- تدریس مباحث فن آوری و بازاریابی مبتنی بر فن آوری های نوظهور.
با اینجانب در تماس باشید.
سپاس
دیدگاه خود را بنویسید